donderdag 19 december 2013

BLVC 2 en de hogere abstracties.

Donderdag 12 december was de tweede vergadering over het BLVC kader. Blij moesten wij zijn, volgens de onafhankelijke participatie medewerker die er helemaal voor bewoners is, want die tweede vergadering was helemaal niet de bedoeling geweest. Want zo schoot het niet op.
Ik liet een lijst rondgaan waarop de e-mailadressen vroeg van de aanwezige bewoners zodat wij ook onderling konden communiceren. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling. Als iedereen maar met iedereen ging overleggen werd het een rommeltje vond de participatiemedewerker. Dat er in de notulen moest komen dat de aanwezige bewoners geen voorstander van de garage waren, was natuurlijk ook vreemd.
Je vraagt je af aan welke kant zij staat.

Het werd weer een leerzaam avondje. Een paar highlights.

Parkeerplaatsen opheffen:
Eerder had ik opgemerkt dat er in de notulen van de herinrichting stond dat de deelraad geen parkeerplaatsen mocht opheffen maar slechts verplaatsen. In het BLVC kader staat dat 150 parkeerplaatsen worden opgeheven zonder compensatie in de buurt. Nee, dat staat niet haaks op elkaar. Parkeerplaatsen opheffen tijdens de bouw van de parkeergarage is heel wat anders dan tijdens het verbeteren van de openbare ruimte na de bouw, zo werd mij uitgelegd. Ik snap het nog steeds niet.

Ondernemers:
Er is door het projectteam besloten alleen rekening te houden met ondernemers die veel bezoek krijgen. Dat zijn de huisarts en de rijschoolhouder. De overige ondernemers, zo wist de juridisch medewerker, krijgen maar weinig bezoekers. Opvallend, het is zorgelijk als ze het wel weet maar ik ga er van uit dat ze niet weet hoeveel bezoekers ik krijg. Dus waar zijn haar conclusies op gebaseerd zijn, ik vraag het mij af. Het zal wel weer ingegeven zijn door de afkeer die GroenLinks heeft van alles wat zelfstandige of middenstander is.

Openbare ruimte Jordaan:
In de deelraad Centrum is voor een hogere abstractie gekozen, zo legde de portefeuillehouder ons uit. Als je de openbare ruimte wilt verbeteren dan maak je eerst een plan voor een parkeergarage en als dat plan er dan door is maak je een plan voor de openbare ruimte. Er is ruim de tijd. In ieder geval tot 2019 en misschien nog wel langer. Dat de bewoners en ondernemers van de Jordaan tot die tijd niet weten waar en hoe de openbare ruimte dan wordt verbeterd en of zij daar dan wel voor zijn is een detail. Niet iedereen snapt deze hogere abstractie. Want stel dat de parkeergarage niet door gaat omdat die te duur is dan ben je voor niks met de openbare ruimte bezig geweest.
Volgens mij ging het de deelraad Centrum om het oplossen van een parkeerprobleem en niet om het verbeteren van de openbare ruimte.

Uitwijkmogelijkheid ondernemers, ZZP'ers, freelancers, thuiswerkers en dergelijke.
Nee, dat was niet nodig. Er wordt van te voren aangekondigd wanneer er meer dan gebruikelijk (gemiddeld begint het woord te worden) overlast is van lawaai en trillingen. Dan kan je daar rekening meer houden. Dat je misschien in die week of maand maar een uur of 10 uur kan werken kan het probleem van de gemeente niet zijn.  

Huisjes:
Op een uitgereikte tekening staan alvast de voetgangers in- en uitgangen getekend. Niet alleen de plaats maar zelfs ook "huisjes" van verschillende vorm. Vierkanten, rechthoeken, schuine vierkanten en schuine rechthoeken. Het heeft allemaal niets te betekenen. Voor de "huisjes" komt een aparte ontwerpgroep want dat kan je niet aan de aannemer overlaten als je kwaliteit wilt. Je vreest het ergste voor alles wat de aannemer wel mag uitmaken. Het zou mij overigens niets verbazen als de voetgangers in- en uitgangen precies op de plaats komen waar ze nu getekend zijn. Zo'n tekening gaat zijn eigen leven leiden.

Heien:
Dat kan nog allemaal wel een meevallen was de optimistische mededeling. Door de diepte van de parkeergarage zijn eerder trekpalen nodig dan heipalen. Een trekpaal zorgt ervoor dat de garage niet gaat drijven door de opwaartse druk. Dus geen zorgen. Dat er eerst een paar honderd meter damwand moet worden geslagen en dat die er ook weer uit moet wordt vergeten. Toen de kade op de Bloemgracht werd opgeknapt zat ik op kantoor mee te trillen en kon geen telefoon gesprek voeren.

Het BLVC kader staat nog vol met termen die de aannemer en de gemeente alle ruimte geven om doen wat hen uitkomt. Met "gemiddeld", "zoveel mogelijk", "alleen met vergunning of ontheffing" en dergelijke kan je alle kanten nog op.

Voor de fietsroutes gelden de hoofdeisen: samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid en comfort. Voor ons woongenot gaat zoiets natuurlijk niet op.
Ik zal wel een aantal hogere abstracties missen.
pd 19 december 2013.

Geen opmerkingen: