woensdag 6 november 2013

BLVC of Hoera, de bomen worden zoveel mogelijk niet gekapt!


Crisis, bezuinigingen, exploitatie tekorten, opheffing. Niet voor de stadsdelen  West en Centrum. ijzerenheinig gaan ze met een nieuwe frisse ploeg ambtenaren door met het voorbereiden van een peperdure, onrendabele, achterhaalde en door niemand meer gewenste parkeergarage onder de Singelgracht. 

De inbreng van de bewoners van de afgelopen 4 jaar is zorgvuldig weggepoets, inspraak blijkt een farce en van de toezeggingen van de Groen-Linkser de Jager kan niemand bij de deelraad zich meer iets herinneren. Dat klopt: iedereen op uitvoeringsniveau is nieuw en een goed dossier is nooit aangelegd. De deelraad is over de uitvoering niet ingelicht. Naar aanleiding vragen van de PvdA vult De Jager de spreektijd maar weer eens een geheel eigen versie van de werkelijkheid. Hij gaat alles maximaal regelen. Alleen komt niemand er, ook na doorvragen achter, wat. Maar wat maakt hem het uit. Hij woont ver van de parkeergarage. Het is bijna maart 2014 en het wachtgeld lonkt.

Maar we mogen natuurlijk niet zeuren. We krijgen een BLVC plan (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie). Het gemeente jargon voor: je woont in een onbereikbare bouwput en je kunt door de stank, het stof en het lawaai een jaar of 5 of langer je werk niet meer doen als je de pech hebt thuis te werken. Bezoek van familie, vrienden of klanten moet je maar vergeten. ’s Nachts staat er altijd een pomp aan. Dan wennen wij vast aan het lawaai van de ontluchtingskanalen.

Wel krijgen we misschien wel enige juridische bijstand als de panden verzakken. In ieder geval krijgen we een hele stoet managers: een projectmanager, assistent-projectmanager, omgevingsmanager, technisch manager, contractmanager en twee gebiedsmanagers en een buurtcoördinator wat communicatie medewerkers, aanspreekpunten, websites waar ooit alle informatie op komt te staan en ga zo maar door. (Er zijn nog wel baantjes te krijgen.)
En helemaal alleen voor de bewoners komt er een participatiemedewerker waar je input aan kunt aanleveren die vervolgens helaas niet binnen het BLVC-kader valt en dus niet in het plan kan worden opgenomen.

Tijdens de bouw wordt geen enkele parkeerplaats opgeheven was de toezegging. Niets is minder waar. Bij aanvang van de bouw worden er onmiddellijk 150 plaatsen opgeheven. Compensatie in de buurt is niet nodig zou uit onderzoek blijken. Wie het onderzoek heeft uitgevoerd en wanneer wordt niet duidelijk. De Jager heeft misschien wel hoogst persoonlijk een fietstochtje door de buurt gemaakt.  Maar als het onderzoek klopt is de hele garagenatuurlijk overbodig.

Er zou geen boom sneuvelen, heette het eerst. Nu is de formulering: “De bomen worden zoveel mogelijk niet gekapt.” Dat geeft tenminste alle ruimte. De bomen die het kappen en het snoeien overleven zullen wel weer door de aannemer om zeep geholpen worden omdat ze in de weg staan en hij toch al helemaal niet uitkomt met zijn vechtbestek.

Amsterdam wordt wakker en stop deze geldverslindende onzin. Er wordt met de garage geen enkel probleem opgelost, slechts nieuwe problemen gecreëerd  en een van de mooiste stukjes stad voor altijd vernietigd.

Peter Denissen, Amsterdam

Geen opmerkingen: