Crisis, bezuinigingen, exploitatie tekorten, opheffing. Niet
voor de stadsdelen West en Centrum.
ijzerenheinig gaan ze met een nieuwe frisse ploeg ambtenaren door met het
voorbereiden van een peperdure, onrendabele, achterhaalde en door niemand meer
gewenste parkeergarage onder de Singelgracht.
De inbreng van de bewoners van de afgelopen 4 jaar is
zorgvuldig weggepoets, inspraak blijkt een farce en van de toezeggingen van de
Groen-Linkser de Jager kan niemand bij de deelraad zich meer iets herinneren. Dat
klopt: iedereen op uitvoeringsniveau is nieuw en een goed dossier is nooit
aangelegd. De deelraad is over de uitvoering niet ingelicht. Naar aanleiding vragen
van de PvdA vult De Jager de spreektijd maar weer eens een geheel eigen versie
van de werkelijkheid. Hij gaat alles maximaal regelen. Alleen komt niemand er, ook
na doorvragen achter, wat. Maar wat maakt hem het uit. Hij woont ver van de
parkeergarage. Het is bijna maart 2014 en het wachtgeld lonkt.
Maar we mogen natuurlijk niet zeuren. We krijgen een BLVC
plan (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie). Het gemeente
jargon voor: je woont in een onbereikbare bouwput en je kunt door de stank, het
stof en het lawaai een jaar of 5 of langer je werk niet meer doen als je de
pech hebt thuis te werken. Bezoek van familie, vrienden of klanten moet je maar
vergeten. ’s Nachts staat er altijd een pomp aan. Dan wennen wij vast aan het
lawaai van de ontluchtingskanalen.
Wel krijgen we misschien wel enige juridische bijstand als de panden verzakken. In ieder geval krijgen we een hele stoet managers: een projectmanager, assistent-projectmanager, omgevingsmanager, technisch manager, contractmanager en twee gebiedsmanagers en een buurtcoördinator wat communicatie medewerkers, aanspreekpunten, websites waar ooit alle informatie op komt te staan en ga zo maar door. (Er zijn nog wel baantjes te krijgen.)
En helemaal alleen voor de bewoners komt er een participatiemedewerker waar je input aan kunt aanleveren die vervolgens helaas niet binnen het BLVC-kader valt en dus niet in het plan kan worden opgenomen.
Wel krijgen we misschien wel enige juridische bijstand als de panden verzakken. In ieder geval krijgen we een hele stoet managers: een projectmanager, assistent-projectmanager, omgevingsmanager, technisch manager, contractmanager en twee gebiedsmanagers en een buurtcoördinator wat communicatie medewerkers, aanspreekpunten, websites waar ooit alle informatie op komt te staan en ga zo maar door. (Er zijn nog wel baantjes te krijgen.)
En helemaal alleen voor de bewoners komt er een participatiemedewerker waar je input aan kunt aanleveren die vervolgens helaas niet binnen het BLVC-kader valt en dus niet in het plan kan worden opgenomen.
Tijdens de bouw wordt geen enkele parkeerplaats opgeheven
was de toezegging. Niets is minder waar. Bij aanvang van de bouw worden er
onmiddellijk 150 plaatsen opgeheven. Compensatie in de buurt is niet nodig zou
uit onderzoek blijken. Wie het onderzoek heeft uitgevoerd en wanneer wordt niet
duidelijk. De Jager heeft misschien wel hoogst persoonlijk een fietstochtje
door de buurt gemaakt. Maar als het onderzoek
klopt is de hele garagenatuurlijk overbodig.
Er zou geen boom sneuvelen, heette het eerst. Nu is de
formulering: “De bomen worden zoveel mogelijk niet gekapt.” Dat geeft tenminste
alle ruimte. De bomen die het kappen en het snoeien overleven zullen wel weer
door de aannemer om zeep geholpen worden omdat ze in de weg staan en hij toch
al helemaal niet uitkomt met zijn vechtbestek.
Amsterdam wordt wakker en stop deze geldverslindende onzin. Er wordt met de garage geen enkel probleem opgelost, slechts nieuwe problemen gecreëerd en een van de mooiste stukjes stad voor altijd vernietigd.
Amsterdam wordt wakker en stop deze geldverslindende onzin. Er wordt met de garage geen enkel probleem opgelost, slechts nieuwe problemen gecreëerd en een van de mooiste stukjes stad voor altijd vernietigd.
Peter Denissen, Amsterdam
Geen opmerkingen:
Een reactie posten