donderdag 28 november 2013

Verrommeling

 
Hieronder een foto van de Tweede Hugo de Grootstraat van pakweg een eeuw geleden. Daar onder een foto genomen uit ongeveer dezelfde positie van de huidige situatie op een rustige donderdag middag.
 
 
Op de eerste foto lijkt de straat eindeloos breed. Op de stoepen kan je met twee mensen naast elkaar lopen. Voor het weinige verkeer is alle ruimte. Leveranciers kunnen iets afleveren zonder iemand in de weg te zitten.
  
Op de tweede foto is beeld volledig verrommeld. De stoepen zijn zo smal dat je er nauwelijks met z'n tweeën naast elkaar kan lopen. Er staan zoveel obstakels dat je er niet met de kinderwagen of met je moeder in een rolstoel langs komt zonder op het fietspad terecht te komen. Het fietspad is relatief breed. Dat moet ook wel anders kunnen de fietsers niet uitwijken voor de voetgangers die noodzakelijker op het fietspad terecht komen. De straat staat al vol met auto's terwijl het nog lang geen spits is. Moet een leverancier iets afleveren dan is de hele straat geblokkeerd. Er ontstaat een file met alle luchtverontreiniging van dien. Eigenlijk moet je constateren dat de straat gevaarlijk is voor voetgangers en fietsers en niet functioneert voor het autoverkeer.
Wat is er gebeurd. U raadt het al: Hier heeft GroenLinks de openbare ruimte verbeterd. Het gevolg is dat de straat, en zo gaat dat overal in de stad, verdeeld is een flink aantal (hier 8) bijna onbruikbare stroken met een zogenaamde eigen functie waardoor de straat is op gehouden straat en ruimte te zijn.
De tweede Hugo de Grootstraat wordt straks een van de aan- of afvoerroutes voor 800 auto's die in de parkeergarage moeten gaan parkeren. Het wordt een stinkende chaos. In ruil daarvoor komen er in een paar straten een bredere stoep. De bewoners mogen ter compensatie van de bomen die De Jager gaat omhakken ook hun geveltuintje wat groter maken.
Met de parkeergarage Singelgracht Marnix wordt de binnenstad niet autoluwer en wordt de lucht niet schoner. Ik hoor De Jager al weer roepen: "De garage vervuilt niet want de auto's worden schoner." Wat een opportunisme: GroenLinks maakt haar beleid afhankelijk van de door hen zo verfoeide auto.
De doelstelling voor het terugdringen van de luchtverontreiniging wordt natuurlijk niet gehaald. Ik zit al op een GroenLinks voorstel te wachten waarin gepleit wordt voor het invoeren van de Chinese draagstoel als vervoermiddel in de binnenstad. En dat daar toch vooral naast de fietspaden aparte paden en eigen verkeersmaatregelen voor moeten komen. Voor stalling zal net zoals bij de fietsen wel weer niet gezorgd worden.
pd 29 november 2013

Geen opmerkingen: